Home office – jak zagospodarować przestrzeń do pracy w domu?

Do tej pory tryb home office był popularny wśród zawodów, takich jak programista, grafik, czy freelancer. Obecnie, w trosce o zdrowie i bezpieczeństwo, coraz to więcej firm pozwala swoim pracownikom na pracę zdalną. Jak w takim razie przystosować wnętrza do wykonywania czynności zawodowych w domu, gdy nie dysponujemy w nim niezależnym, wydzielonym gabinetem?

Home office – od czego zacząć?

Praca zdalna jest dla niektórych spełnieniem marzeń. Nie wszyscy jednak optymistycznie zapatrują się na przeniesienie służbowych obowiązków do domu, w którym w godzinach pracy przebywają wszyscy domownicy. Idealny wariant to oczywiście posiadanie oddzielnego pokoju, mogącego w każdej chwili posłużyć jako prawdziwy gabinet. Jak jednak wiadomo, nie każdy z nas może pozwolić sobie na taki przywilej. Nie oznacza to jednak, że praca w trybie home office będzie skazana na trudną, mozolną i nieefektywną. Od czego rozpocząć planowanie przestrzeni biurowej?

Bez względu na to, czy na nasz pokój pracy przeznaczymy salon, czy sypialnię, nigdy nie wykonujmy czynności zawodowych na kanapie, łóżku lub przy stoliczku kawowym. Jest to nie tylko niewygodne i niekorzystne dla kręgosłupa, ale przede wszystkim źle oddziałuje na nasze nastawienie. Meble wypoczynkowe, na co wskazuje ich nazwa, powinny służyć relaksowi. Przebywanie na nich z laptopem i stertą dokumentów może zatem rozleniwiać, przedłużać czas pracy i zmniejszać naszą efektywność.

Aranżacja przestrzeni to nie wszystko. Zadbajmy również o własne nastawienie. Co może w tym pomóc? Rozpocznijmy dzień od standardowych czynności, które wykonywalibyśmy, wychodząc do pracy. Zamieńmy piżamę w na wygodny komplet do pracy w domu. Pomalujmy się. Pościelmy łóżko, jeśli za kącik biurowy służy nam sypialnia, bądź zrezygnujmy z porannych wiadomości w TV, gdy pracujemy w salonie. O poranku, jak i w trakcie dnia wietrzmy również pomieszczenia, w których pracujemy.

Jak wstawić biurko do salonu, sypialni, czy kuchni?

Podstawę pracy zdalnej stanowi biurko. Jeśli do tej pory nie mieliśmy go w domu, a dysponujemy przestrzenią do jego ulokowania, będzie to zakup priorytetowy. Nawet najmniejszy, najprostszy model, na którym zmieścimy jedynie laptop, zwiększy komfort naszej pracy. Najlepsze miejsce na biurko to przestrzeń przy ścianie lub w rogu pomieszczenia, przy oknie.

Do bardziej kreatywnych rozwiązań należy zamocowanie szerokiego blatu w do tej pory niezagospodarowanej, niezbyt głębokiej wnęce lub w pustej przestrzeni pod schodami. Możemy zdecydować się także na blat składany z dostawianym krzesłem, który poza godzinami pracy nie będzie zabierał powierzchni użytkowej. Nowoczesne meble do domu dają nam ogromne możliwości. Na rynku znajdziemy dzisiaj biurka na kółkach, które możemy ulokować w dowolnym miejscu, a następnie przesunąć w kąt lub schować.

Korzystajmy także z dostępnych opcji. W sypialni za biurko może posłużyć znajdująca się tam toaletka, z kolei w kuchni lub salonie przestrzenią do pracy stanie się po prostu stół jadalny, a nawet barek lub wyspa.

Co powinno znaleźć się w domowym kąciku pracy?

Poza biurkiem, podczas aranżowania przestrzeni do pracy zdalnej, nie możemy zapomnieć także o wygodnym krześle. Jeśli organizujemy nasz kącik w pośpiechu, dopasowując go do już istniejącej zabudowy, w większości przypadków będziemy musieli zrezygnować z tradycyjnego, obrotowego fotela. Nic jednak nie szkodzi! Alternatywą dla standardowego krzesła biurowego będą posiadane już w naszym domu modele z kuchni lub jadalni, które możemy dostawiać na czas pracy do biurka.

Na każdym biurku powinno znaleźć się także miejsce na lampkę, zwłaszcza gdy zazwyczaj pracujemy do późnych godzin wieczornych.

A co z dokumentami? Zgrabne, proste biurka w większości nie posiadają dodatkowych szafek, czy wnęk. Do przechowywania dokumentów możemy przeznaczyć przestrzeń w salonowej komodzie lub na regale. Wybierzmy mebel zlokalizowany w bliskiej odległości od biurka. W ten sposób, chcąc sięgnąć po niezbędne dokumenty, nie będziemy zmuszeni do odbywania wędrówek po całym domu.  W innym przypadku zakupmy odpowiednie organizery, takie jak ruchome wózki na kółkach, kosze, pudełka, czy też wąskie półki, które zamontujemy nad blatem roboczym.